מה אפשר ללמוד מסרטי אינדיאנה ג'ונס…

מאת נחי רוטנברג - מרצה, מנחה ויועץ ארגוני בכיר


חומר למחשבה ברמה האישית והארגונית

לכל העוסקים בהדרכה, בוודאי לנו – אנשי הייעוץ הארגוני, קיימת הזכות ללמוד מעולמות תוכן אחרים (סרטים, מטאפורות וכד') על מנת להעשיר את ניסיוננו ואת עולם הדימויים והתוכן של המשתתפים בקורסים שלנו.

במאמר דעה זה, בחרתי ללמוד מסרטי ההרפתקאות של הארכיאולוג ההרפתקן, אינדיאנה ג'ונס.

אינדיאנה, מבלה את זמנו במרדף אחרי אוצרות יקרים תוך התמודדות עם אויבים ותנאי שטח קשים ולא מוכרים ו'בסופו של יום' שמו הופך להיות שם נרדף לגיבור שנותן הכול עבור המשימה שהוא עומד בפניה, שמתגבר על מכשולים בלתי אפשריים ומשיג את מטרתו.

לא אחת, אנחנו חושבים שמה שקורה בסרט רחוק מן המציאותהאומנם?

האם אתגרים מורכבים והתגברות על מכשולים מורכבים קורית רק בסרטים?

דרך הפעולה של אינדיאנה ג'ונס מתאפיינת במספר צעדים שמאפשרים גם לנו להתמודד בהצלחה עם המטרות שאנחנו מציבים לעצמנו מבלי להזדקק ל…'שוט או כובע מיוחד' ! (סימני ההיכר של אינדיאנה בסרטים)

על מנת להצליח בכך חשוב שנשנה את הדרך בה אנחנו תופסים את המציאות שלנו, את דרך החשיבה ובעיקר, את הרצון לאתגר את עצמנו.


אם כך, מה הן התובנות המעשיות מסרטי אינדיאנה ג'ונס עבורנו?

בצפייה במעלליו של אינדיאנה, עולות חמש נקודות משמעותיות שמאפיינות את דרך החשיבה והפעולה שלו:

  1. בכל אתגר או משימה שאנחנו עומדים בפניה חשוב שנגדיר מהי המטרה שלנו. למשל, האם המטרה שלנו היא להגדיל את שורת הרווח או, אולי, לשפר את האיכות? האם היא מוגדרת היטב ויש בה 'אבני דרך' מדידים, ברי השגה ותחומים בזמן ; האם המטרה נמצאת בהלימה לחזון האישי/הארגוני? וכד'
  2. על מנת להשיג את המטרה (כל מטרה) אנחנו זקוקים לתוכנית פעולה. למשל, האם בבניית תוכנית פעולה אנחנו משתפים ושומעים את דעתם של המנהלים / העובדים או שאנחנו 'סוליסטים' שמחליטים ומבצעים ללא התייעצות או שיתוף?
  3. בדרך אל המטרה שהצבנו לעצמנו אין מנוס מהתמודדות ישירה עם קשיים ומכשולים שהדרך מציבה בפנינו. במושגים שלנו – הובלת תהליך שינוי כרוך במאמץ, אישי וארגוני, ממושך ותובעני ופירוש הדבר לעיתים קרובות הופעה של התנגדויות… הטיפול בהתנגדויות מחייב אותנו להעצמת התומכים בתהליך ורתימת המתנגדים אליו (דוגמה לכך בסעיף 4)…
  4. הקשיים שאנחנו פוגשים בדרכנו, מציבים בפנינו את אתגר הגמישות המחשבתית למציאת דרך הפעולה המתאימה ביותר עבורנו שתאפשר לנו להתמודד בצורה מיטבית עם קשיי הדרך. למשל, הבנת 'הטיפוס' העומד מולנו והתאמת דרך ההשפעה עליו להשגת תוצאה מיטבית (לדבר עובדות עם הטיפוס הרציונלי, לשלב רגש בשיחה עם הטיפוס הרגשן, לדבר במושגי 'השורה התחתונה' עם הטיפוס המשימתי וכד')
  5. ומעל לכל, למרות הקשיים והמכשולים, אף פעם לא לוותר…

נעימת הנושא נשמעת ברקע… כתוביות רצות על המסך… הסרט הסתיים.

אינדי (זה הכינוי שלו) עשה זאת שוב… השלים בהצלחה את המשימה שהציב לעצמו… הטובים נצחו את הרעים!… אבל האם לא חסר משהו?… האם לא נשכחה נקודה משמעותית נוספת בדרך החשיבה והפעולה?

בסרטים, בעוד אנחנו נלהבים מהסרט שהסתיים, התסריטאי כבר רוקח את עלילת הסרט הבא שגם בה הגיבור שלנו יתמודד בגבורה עם כל מי שיעמוד בדרכו…

במציאות החיים האישית והמקצועית שלנו, קיים הערך המוסף, הנקודה השישית בדרך הפעולה שלנו… חשוב שנסיים כל אתגר או משימה שלקחנו על עצמנו בהפקת לקחים, אחד המרכיבים החשובים במערכת הלמידה הארגונית המאפשר לנו שיפור מתמיד בביצועים מתוך שאיפה למצוינות והגדלת 'החוכמה הארגונית'. שהרי, יכולתו של הארגון ללמוד ולתרגם, כל הזמן, את הלמידה שלו לפעילות – היא היתרון העסקי החשוב ביותר שלו.

אינדיאנה ג'ונס זוכה בסופו של דבר, בכל אחד מסרטיו, בנערה עליה הוא נלחם… עבורנו, החשיבות המרכזית בסיפורו של אינדיאנה היא ביכולת שלנו להפיק מהתבוננות על עולמות תוכן אחרים תובנות נפלאות, אישיות ומקצועיות, שמאפשרת לנו להעשיר את עצמנו ולהימצא בתהליך מתמיד של למידה אישית וארגונית

 

זכינו אנחנו וזכה הארגון!

בידידות רבה!

שלכם, נחי

מרכז הדרכה גישות ברחובות

המקום המושלם לקורסים, הכשרות וימי עיון בעידן בו הידע, הצרכים והמיומנויות הנדרשות משתנה כל הזמן, עולה הצורך בהכשרות צוותים, בקורסים למנהלים ולעובדים ולכנסי נציגים ולקוחות. קבוצת גישות אשר חרטה על דגלה...

המשך קריאה

העצמת צוותים עם סדנאות שמקדמות הצלחה

כל מנהל רוצה שהעובדים שלו יהיו גם מקצועיים שיודעים להציב מטרות ולעמוד בהן וגם ישמחו בחלקם ויהיו מרוצים במקום העבודה שלהם. יש ארגונים או מקומות עבודה שיש בהם מערכים שלמים...

המשך קריאה

ליצור תוכניות הדרכה מותאמות אישית לצורכי הארגון

הדרכה עבור העובדים היא אחד הנושאים החשובים ביותר שבזכותו העובדים יכולים לשדרג את הידע המקצועי שלהם ואת היכולות שלהם. כל מקום עבודה רוצה להיות הטוב ביותר בתחומו ולשם כך צריך...

המשך קריאה

להפוך את הצוות שלך למומחים בשירות יוצא דופן

לא תמיד זה פשוט לתת שירות ולכן מי שעובד עם לקוחות ומחויב לשירות לא פחות ממעולה יצטרך עזרה בקבלת טיפים ועצות איך להיות העובד הכי טוב, כזה שהלקוח ירגיש שמחייך...

המשך קריאה